Od jakiegoś czasu lekarze nie wystawiają już L4 w tradycyjnej, papierowej formie. Teraz informacje o tym dla kogo jest zwolnienie i jak długo będzie trwało od razu po wprowadzeniu przez lekarza trafiają zarówno do ZUS-u jak i pracodawcy. Co jednak robić jeśli zwolnienie nie dotarło?
E-ZLA – elektroniczne zwolnienie lekarskie
Co prawda jest to raczej rzadkością, ale może się tak zdarzyć, że elektroniczne zwolnienie nie dotrze do pracodawcy. Sam dokument, jakim jest L4 stwierdza nie tylko niezdolność do pracy w danym okresie, ale także jest podstawą do wypłat zasiłku chorobowego. Dlatego warto monitorować, czy zwolnienie na pewno dotarło. Dodatkowo należy pamiętać, że to, że zwolnienie jest automatycznie wysyłane do pracodawcy, nie zwalnia pracownika z obowiązku poinformowania o nieobecności w pracy. Sporym ułatwieniem jest natomiast to, że nie trzeba już dostarczać dokumentu do miejsca pracy, dzięki czemu można ten czas wykorzystać na dochodzenie do zdrowia i nie narażać innych na kontakt choćby z chorobami wirusowymi.
Czemu zwolnienie może nie dotrzeć?
Oczywiście takich sytuacji nie ma wiele, jednak może się zdarzyć, że L4 nie zostanie prawidłowo dostarczone. Najczęściej jest to spowodowane problemami z Internetem podczas wystawiania zwolnienia, błędami w działaniu systemu e-ZLA. Nie bez znaczenia jest także to czy pracodawca posiada profil w PUE. Jego brak może być przyczyną niedostarczonego zwolnienia.
Co jeśli system nie działa?
Jeśli z przyczyny systemu czy braku internetu lekarz nie może wystawić zwolnienia, powinien takie zwolnienie wystawić w formie pisemnego zaświadczenia opatrzonego pieczątką. Takie zwolnienie należy osobiście lub za pośrednictwem innych osób dostarczyć do pracodawcy. W takiej sytuacji zgłoszenie do ZUS-u jest po stronie lekarza. Ma on 3 dni, aby takie informacje tam trafiły.
Anulowanie L4
Możliwe jest skrócenia czasu przebywania na zwolnieniu, jeśli stan zdrowia pacjenta na to pozwala. Należy się wtedy udać do lekarza, który może wprowadzić zmiany w elektronicznym dokumencie. Warto też sprawdzać, na ile zwolnienie zostało wystawione, zdarzają się pomyłki, które należy poprawić. Pacjent może sprawdzić to na IKP. To wygodne rozwiązanie, gdzie poza informacjami o zwolnieniu są też e-recepty, skierowania czy informacje jak przyjmować leki.